• kataja hiushuuhde
  • wowslider
  • suolamuta&savi shampoopala
kataja hiushuuhde1 ryhm√§kuva sheavoi2 suolamuta&savi shampoopala3
jquery slideshow by WOWSlider.com v7.2m

lauantai 26. lokakuuta 2013

Visuaalinen markkinointi


Jouluset näyteikkunat tuovat joulun tunnelmaa ja saavat lahjojen osto tuulelle. Kuva: http://stockmann.wikispaces.com/Saatavuus
Visuaalisella markkinoinnilla voidaan vahvistaa muita markkinoinnin keinoja ja se kuuluu mainonnan ja myynninedistämisen kategoriaan. Sen tarkoituksena on vahvistaa asiakkaalle välittyvää mielikuvaa tuotteesta tai yrityksestä, ja sitä kautta lisätä asiakkaan ostohaluja. Päivittäistavarapuolella visuaalisuudella pyritään suoraan lisäämään menekkiä, esimerkiksi näyttävät esillepanot ruokaosastoilla.

Visuaalisen markkinoinnin keinoja ovat muun muassa:


  • Esillepano
  • Näyteikkunat
  • Myymälämainonta
  • Promootiot
  • Tapahtumamarkkinointi
  • Messut


Visuaalisella markkinoinnilla on mahdollista erottautua massasta. Nykyään kilpailu on kovaa ja erottautuminen vaatiikin kekseliäistyyttä ja uskallusta. Se ei välttämättä vaadi paljoa rahaa, vaan pienelläkin budjetilla on mahdollisuus onnistua. Yksi asia on varma, aikaa se vaatii.

Vinkkejä pienelle yrittäjälle

Monesti pienillä yrittäjillä ei ole varaa palkata ulkopuolista somistajaa suunnittelemaan liikkeeseen vaan yrittäjän on tehtävä asiat itse. Mallia kannattaa ottaa isommista liikkeistä, joissa näitä ammattilaisia on käytetty. Ei pyörää tarvitse keksiä uudelleen, vaan ideoita voi valjastaa omaan käyttöön muilta aivan mainiosti.

Omia vinkkejäni pienen yrittäjän visuaaliseen markkinointiin:


  • Hae ideoita muista liikkeistä, kiertele ja katsele. Etsi internetistä ideoita.
  • Mieti tunnelma ja yleisväritys.Pitäydy koko liikkeen osalta selkeässä ja samaa teemaa toistavassa linjassa.
  • Valitse yksinkertainen, toimiva peruskalustus, jota voit maustaa jollain katseen vangitsijalla.
  • Kalusteiden ei tarvitse olla kallita myymäläkalusteita vaan esim. Ikeasta saa vaikka mitä myymälään sopivaa. Sieltä saa jopa ilmaista suunnitteluapua yrityksille. Käytä sitä etua esim. peruskalustuksen rakentamiseen ja personoi oman näköiseksesi.
  • Muista, että pääosassa ovat tuotteesi ja koko myymälän esillepanon tulee tukea tuotettasi, ei viedä siltä huomiota.
  • Hanki samanlaisia esillepanoastiota, koreja ym. paljon, eripariset tekevät ilmeen sekavaksi.
  • Piilota johdot ja muut viritykset jotta yleisilme on siisti.
  • Tee siistit ja yhteensopivat hintalaput, ei erikoisia ja näköisiä lippuja ja lappuja. Hintalappulistaa hyllynreunoihin saa edullisesti myymälätarvikeliikkeistä.
  • Pidä liike siistinä ja tuotteet suorissa riveissä. Selkeys helpottaa ostamista.
  • Jos omistat näyteikkunan käytä sitä hyödyksesi. Muista siinäkin selkeä tehokas teema, toisto tuo tehokkuutta.
  • Kun ei puhuta luksustuotteista, niin määrä myy. Kannattaa siis tilata reilusti tavaraa, jotta hyllyt ns. notkuvat. Yksinäinen (pahimmassa tapauksessa pölyttynyt) tuote hyllyssä harvoin houkuttelee ketään.
  • Sitten vielä valaistus. Sitä ei voi liikaa korostaa. Muista että myymäläympäristöön ei riitä samat valaisimet kuin kotitalouksiin. Älä pihtaa niissä vaan asennuta kunnon myymäläspotit tehokkaan valaistuksen aikaansaamiseksi!
Vertaa vaikka näitä kahta saippuakauppaa ja mieti mikä vaikuttaa kokonaisuuteen:
Tässä on myös paljon pientä tavaraa, mutta esillepanossa on käytetty samanlasia astioita ja  aseteltu hiukan harvempaan, joilloin itse tuotteet saavat huomiota.
Kuva:http://aplang040.edublogs.org/2012/02/13/lush/
Tässä esimerkissä on mielestäni vähän liikaa eri elementtejä. Erilaiset korit ja astiat sekoittavat tunnelmaa ja vievät huomion tuotteilta.
Kuva:soap fantasies | the endangered sartorialistsoap fantasies | the endangered sartorialist



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti