• kataja hiushuuhde
  • wowslider
  • suolamuta&savi shampoopala
kataja hiushuuhde1 ryhm√§kuva sheavoi2 suolamuta&savi shampoopala3
jquery slideshow by WOWSlider.com v7.2m

tiistai 22. lokakuuta 2013

Mielikuvamarkkinointi

Mielikuvat syntyvät halusimme sitä tai ei.  Ihminen muodostaa nopeasti näkemänsä perusteella jonkinlaisen mielikuvan, joka vaikuttaa ostopäätökseen. Vaikka ihmisillä on tapana perustella ostoksiaan järkiperäisesti, niin todellisuudessa lopullinen päätös tehdään tunteella, ja siihen voidaan vaikuttaa mielikuvilla. Brändi ja mielikuva nivoutuvat yhteen. Brändi on ihmisten mielissä syntynyt kuva tuotteesta ja palvelusta. Brändikuvaan voidaan vaikuttaa ohjailemalla mielikuvia yrityksestä tai tuotteesta haluttuun suuntaan. Kaikki mitä yritys antaa itsestään ulospäin vaikuttaa syntyneeseen mielikuvaan. Monesti asiakas ei edes huomaa mistä tietty mielikuva on syntynyt vaan se tapahtuu alitajunnassa sen kummemmin asiaa analysoimatta.
Julkkisilla mainostetaan usein. Ihmiset tykkäävät samaistua heihin. Kuva: Loreal




Kosmetiikassa on totuttu näkemään kauniita naisia ja photoshoppia käytetään säästelemättä. Tämä saa aikaan vakuuttavan mielikuvan tuotteen tehosta, alitajuisesti asiakas tavoittelee samaa kuin mitä malli edustaa. Kosmetiikassa pelataan niin voimakkaasti mielikuvilla, että se on jo aiheuttanut vastareaktiota ihmisissä. Ihmiset osaavat epäillä kuvien todellisuutta ja ovat mielestäni jo jossakin määrin kyllästyneetkin tämän kaltaiseen mainontaan. Blogissaan Kemikaalicoctail Noora Shingler kysyi lukijoiltaan kumpi mainoskuva oli parempi, se missä hänen kasvonsa oli käsitelty photoshopilla vai se, kummassa kasvot olivat luonnolliset. Lähes kaikki vastasivat, että luonnonmukainen kuva oli parempi. Olisipa mielenkiintoista tehdä tutkimus, kummalla kuvalla tuotetta myydään paremmin. Uskallan väittää, että tulos ei olisi samanlainen. Ihmiset kun tuppaavat toimimaan toisin kuin mitä puhuvat ja mitä itse kuvittelevat tekevänsä.

Katso tästä kuvat Noorasta ja vertaa itse
Kuva:kemikaalicoctail.fi

Mieleeni tulee lisäksi aivan toisen toimialan esimerkki. Taloteollisuus. Niillä markkinoilla Kannustalot on saavuttanut ihmisten mielissä parempaa laatua edustavan, rennon mutta kuitenkin niin sanotun paremman väen kodin maineen. Kannustalolla on oikeita faneja, jotka tietävät joskus tulevaisuudessa rakentavansa sellaisen, saattaapa olla jo mallikin valittuna. Monet ovat myös sanoneet, että kun ihastuivat Kannustaloon niin muut vaihtoehdot eivät tuntuneet enään siltä oikealta. Kun aloitimme rakentamaan taloa ja en tiennyt vielä mistään materiaaleista mitään, olin myös erittäin ihastunut Kannustalojen tyyliin (ja pakko sanoa että olen vieläkin). Niiden kuitenkin selkeästi korkeampi hinta pakotti vertailemaan vaihtoehtoja, ja Kannustalo jäi laskuista pois. Siinä samalla tuli myös opittua, että ei niissä taloissa materiaaleiltaan ja rakenneratkaisuiltaan ole mitään ihmeellisempää kuin muillakaan, vaan samaa laatua saa muiltakin. Jopa täysin samoja tuotteita kuten ikkunat, käytti sekin talotehdas johon päädyimme. Silti mielikuva Kannustalojen poikkeuksellisesta laadusta elää monien ajatuksissa.

Kun katsoo markkinoijan näkökulmasta Kannustaloja, huomaa, kuinka pitkälle mielikuvat ja huolellinen brändäys on viety. Se on mielestäni hienosti toteutettu kokonaisuus. Vihervaara esitteessä esitellään perhe, jolla on suloiset kaksoset ja vieläpä ihana pieni kultaisen noutajan pentu. Kuvista pääsee heti tunnelmaan ja voi kuvitella perheen elävän tuolla ja samaistua siihen.
Kuvat: kannustalo.fi


Toki Kannustaloilla on hyvät pohjaratkaisut ja mallit poikkeavat tavanomaisesta valikoimasta. Mutta kyllä tässä pelataan hyvin mielikuvilla.

Lopuksi vielä oma mielipiteeni. Minusta on hienoa, että mielikuvilla markkinoidaan, kyllähän sitä mieluummin katsoo tuollaisia kuvia kuin liian todenmukaisia mallien kasvoja tai vaikka likaisia koteja.  Pitäähän sitä saada inspiroitua ja haaveilla.

2 kommenttia:

  1. Näyttää hyvältä tää sun blogisi. Ihana huomata, kuinka eri tyylisen olet saanut aikaiseksi. :) Terv. Harri

    VastaaPoista
  2. Kiitos Harri. sinun blogista kävinkin hakemassa ns. tuulta purjeisiin että sain tämän aloitettua :)

    VastaaPoista