• kataja hiushuuhde
  • wowslider
  • suolamuta&savi shampoopala
kataja hiushuuhde1 ryhm√§kuva sheavoi2 suolamuta&savi shampoopala3
jquery slideshow by WOWSlider.com v7.2m

lauantai 19. lokakuuta 2013

Internetmarkkinointi

Internetmarkkinointia voidaan toteuttaa monella tapaa. Vanhimpia internetin mainosmuotoja ovat bannerimainokset. Ne muistuttavat hyvin pitkälti vanhaa kunnon lehtimainosta ja perustuvat keskeytykseen, eli kuuluvat outbound markkinoinnin alueeseen. Ne ovat yleensä hyvinkin kalliita vaihtoehtoja, toki riippuu mille sivulle bannerin laittaa, mutta suosituilla sivuilla uppoaa kampanjoihin helposti jopa kymmeniä tuhansia euroja. Mielestäni ne ovat ylihinnoiteltuja ja niiden teho on koko ajan laskemassa koska ihmiset väsyvät liikaan mainostulvaan.

Toinen huomattavasti kustannustehokkaampi vaihtoehto on hakukonemarkkinointi. Tämä on sellainen alue, josta jokaisen netissä toimivan yrittäjän tulisi tietää perusteet. Hakukoneet ovat oleellinen osa internetin käyttöä. Tietoa haetaan niillä ja ne jäsentevät tuloksia selaten kaikkia maailman internetsivustoja tarjoten käyttäjille heidän haluamaansa tietoa. On siis elintärkeää yrityksen nettisivuille, että ne löytyvät hakukoneista. Minä pidän tärkeimpänä hakukoneena ehdottomasti Googlea, koska se on kaikista suosituin ja siksi keskityn tässäkin kirjoituksessa vain siihen.

Hakukonemarkkinoinnissa on tärkeää erottaa toisistaan hakusanamainonta (Google AdWords) ja luonnolliset hakutulokset (organic). Hakusanamainontaa ovat maksetut mainokset Googlessa ylälaidassa sekä oikealla sivulla pystyrivissä olevat hakutulokset. Ne erottaa Googlessa luonnollisista hakutuloksista kehys tai teksti "mainokset liittyvät hakuun ..". Luonnolliset hakutulokset ovat taas niitä jotka näkyvät keskellä näiden yläreunan mainosten alla.
Hakusanamainonta - Google markkinointi
Kuva lainattu sivulta: http://www.j2media.fi/hakusanamainonta-google-markkinoinnin-perusteita/

Hakukoneoptimointi

Luonnollisiin hakutuloksiin voidaan vaikuttaa nettisivujen sisällöllä ja hakukoneoptimoinnilla, joka tarkoittaa sivuston rakentamista niin että hakurobotit löytävät sieltä tehokkaasti avainsanat ja oleellisen sisällön. Se mitä tavallisen koodaamista taitamattoman tallaajan(kuten minä) täytyy tietää, on se että käytetään hyvin rakennettua nettisivupohjaa joka on hakukoneystävällinen, ja tämä siis kannattaa jättää suosiolla ammattilaiselle. Se miten voi kuitenkin itse vaikuttaa on sisällön tuottaminen, sillä mitä enemmän informaatiota ja potentiaalisia hakusanoja sivusto sisältää sitä parempi. Laadukasta sisältöä tulee olla jotta sivusto on kiinnostava. Myös linkitykset parantavat hakukonenäkyvyyttä. Ja mitä enemmän sivustolle tulee liikennettä, sitä paremmin hakurobotti "arvostaa" sivuasi ja sitä paremman paikan saat hakutuloksissa.

Hakusanamainonta 

Eli Googlella Adwords, perustuu taas maksettuun mainontaan. Mainos luodaan Googlen palvelussa ja kirjoitetaan otsikko ja haluttu teksti, sekä valitaan sivu jolle mainos ohjaa kun sitä klikataan. Sitten valitaan hakusanat joilla halutaan että mainos tulee näkyviin. Hakusanoja voi syöttää niin paljon kuin haluaa, mutta on turhaa laittaa mitä sattuun. Mainoksen tulee kuitenkin vastata hakusanaa, muuten siitä ei kiinnostu kukaan. Sen pitää tarjota ratkaisu mahdolliseen ongelmaan tai kysymykseen johon tietoa haetaan. Googlessa voi valita haluaako maksaa näyttökerroista vai klikkauksista. Omissa kampanjoissani olen aina valinnut klikkaukset, sillä näyttökerrat voivat nopeasti nousta isoiksi ja klikkauksia tulee vähemmän. Klikkaus kertoo myös siitä että mainos on huomattu ja se ainakin jossakin määrin on kiinnostanut.

Googlen mainonta on tullut todella suosituksi ja näistä mainospaikoista kilpailee moni. Google niin sanotusti huutokauppaa näitä paikkoja ja se kuka on asettanut tarjouksensa isommaksi saa mainospaikan. Eli mainokselle voi määritellä maksimi klikkihinnan jonka on valmis maksamaan. Joskus se voi alittua jos sattuu että monikaan ei halua näitä samoja paikkoja tai ovat asettaneet hintatarjouksensa alemmaksi. Usein se myös ylittyy, mikä tarkoittaa että mainosta ei näytetä. Näin tapahtuu jos muut tarjoavat enemmän klikkauksista.
Tältä näyttää Google Adword tilin hallintapuoli. Mainosten tehokkuutta voi seurata ja optimoida mainosta tuottavamaksi. Kuva sivulta: http://haas2009.wikispaces.com/4_Cases


Hakusanamainonnalla saadaan liikennettä sivuille erilaisten hakusanojen avulla, mutta sen vaikutus loppuu samalla kun eurot loppuvat Google-tililtä. Sen vuoksi onkin tärkeää hoitaa hakukoneoptimointi kuntoon ja tuottaa laadukasta sisältöä sivustolle, jotta sivu näkyy luonnollisissa tuloksissa. Se kantaa pidemmälle ja ei maksa jatkossa mitään. Hakukoneoptimointi on elintärkeää nettisivuille,kun taas ilman hakusanamainontaa pärjää aivan hyvin. Sitä kannattaa mielestäni käyttää sellaisten hakusanojen yhteydessä jolla sivut eivät nouse riittävän ylhäälle luonnollisessa haussa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti