Trendi on kehityssuunta johon ollaan menossa. Trendejä voidaan kuvata käyrien avulla, ja ne voivat olla yhtälailla laskevia kuin nousevia.
Kuvassa työllisyyttä kuvaava tilasto tilastokeskuksen sivuilta.

http://tilastokeskus.fi/til/tyti/2010/05/tyti_2010_05_2010-06-22_tie_001_fi.html
Trendi näyttää selvästi milloin Suomessa oli lama, silloin työllisyys trendi oli laskeva.
Trendi arkikielessä
Yleensä trendeistä puhuttaessa mieleen tulee muoti ja sen suuntaukset. Milloin mikäkin on trendikästä. Trendi syntyy, kun tietystä asiasta tulee haluttava ja moni haluaa sen samaan aikaan. Mutta kuitenkin trendi lakkaa olemasta trendi, kun se on kaikkialla. Silloin se on muotia. Ilmeisesti trendikkäät ihmiset eivät ole enää siitä kiinnostuneita vaan jokin uusi juttu on trendi.Miten sitten erottaa muoti ja trendi toisistaan?
Otetaan esimerkiksi kosmetiikka. Luonnonkosmetiikka on ollut jo joitain vuosia nouseva trendi kosmetiikkarintamalla. Sitä siis haluaa yhä kasvava joukko ihmisiä. Luonnonkosmetiikkaa on saanut pääasiassa alan erikoisliikkeistä ja hyvin varusteilluista tavarataloista. Nyt kuitenkin suosion kasvettua alkaa luonnonkosmetiikkaa saada jo marketeistakin. Sitten kun suuri yleisö ottaa sen omakseen, se alkaa olla muotia. Sitten sitä varmasti saa mistä tahansa pikkukaupasta. Voitaisiin varmaankin sanoa, että luonnonkosmetiikka on trendikästä mutta ei vielä kuitenkaan muotia.

Kuvan lähde: http://karkkipaiva.indiedays.com/2010/01/11/kierros-luonnonkosmetiikkahyllyilla/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti